Kampania „Diagnoza: nowotwór – współczesna onkologia”
Każdego roku tysiące Polaków otrzymuje diagnozę nowotworu. Dzięki dynamicznemu rozwojowi medycyny, współczesna onkologia oferuje coraz skuteczniejsze i bardziej precyzyjne metody leczenia. Kampania „Diagnoza: nowotwór – współczesna onkologia” ma na celu podniesienie świadomości społecznej na temat innowacyjnych rozwiązań w diagnostyce i terapii onkologicznej.
W ramach kampanii ukazał się nasz artykuł pt. „Potrzeby i doświadczenia pacjentów onkologicznych. Wnioski z badania ankietowego podopiecznych Onkofundacji Alivia” oraz wiele innych artykułów poświęconych tematyce onkologii. Oto niektóre z kwestii poruszanych w kampanii:
Doświadczenia pacjentów
„W Polsce nowotwory są często wstępnie diagnozowane przez lekarzy specjalistów, a nie onkologów. Jak pokazują najnowsze dane, w naszym kraju na wizytę u lekarza specjalisty czeka się średnio ponad 4 miesiące. Dopiero po tym okresie specjalista może podczas wizyty zalecić diagnostykę w kierunku wykrycia nowotworu. 43% pacjentów, ankietowanych w ramach badania Onkofundacji Alivia, zdiagnozowanych w 2024 roku czekało na diagnozę powyżej trzech miesięcy od zgłoszenia pierwszych objawów”.
Joanna Frątczak-Kazana, Wicedyrektorka Fundacji, Menadżerka ds. Komunikacji
Dodaj chorym odwagi!
Pomagamy chorym na raka w finansowaniu terapii, konsultacji, badań i dojazdów do ośrodka leczenia, a także edukujemy i reprezentujemy pacjentów w debacie publicznej.
Krajowa Sieć Onkologiczna (KSO)
„Krajowa Sieć Onkologiczna (KSO) dla przeciętnego Kowalskiego oznacza równy dostęp do diagnostyki i terapii w każdym miejscu w Polsce i – co więcej – rozsądne rozmieszczenie naszych pacjentów. Część leczenia będzie musiała być prowadzona w ośrodkach, które zapewniają kompleksowość terapii, ale część, np. standardowa chemioterapia, może być wykonywana bliżej miejsca zamieszkania pacjenta.”
Prof. dr hab. n. med. Piotr Rutkowski, Przewodniczący Zarządu Polskiego Towarzystwa Onkologicznego
Medycyna personalizowana
„Medycyna personalizowana (inaczej: medycyna precyzyjna) jest nowym podejściem do leczenia nowotworów. To owoc pogłębienia wiedzy na temat tego, czym jest nowotwór, jak się rozwija i co warunkuje jego groźne cechy: długowieczność komórek, ich wysoką aktywność biologiczną, zdolność do szybkiej propagacji i tworzenia przerzutów.”
Prof. dr hab. n. med. Joanna Chorostowska-Wynimko, Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie, prezydent – elekt Europejskiego Towarzystwa Chorób Płuc
Zakres tematyczny
W ramach kampanii zostały poruszone m.in. następujące kwestie:
- Krajowa Sieć Onkologiczna – zasady funkcjonowania oraz korzyści dla pacjentów.
- Medycyna personalizowana – znaczenie indywidualnego podejścia do leczenia nowotworów i rola terapii celowanych.
- Rak nerki – objawy, metody diagnostyki i nowoczesnych terapii.
- Rak dróg żółciowych – wyzwania w diagnostyce i leczeniu nowotworów dróg żółciowych.
- HPV – wpływ wirusa HPV na powstawanie nowotworów głowy i szyi.
- Operacje robotyczne w onkologii – innowacyjne techniki chirurgiczne zwiększające precyzję i bezpieczeństwo zabiegów.
- Pielęgnacja skórnych odczynów popromiennych – skuteczne metody łagodzenia skutków ubocznych radioterapii.
- Lęk w chorobie nowotworowej – psychologiczne aspekty diagnozy i leczenia oraz wsparcie pacjentów w radzeniu sobie ze stresem.
- i wiele innych…
Kampania otrzymała liczne patronaty m.in. organizacji pacjentów, Polskiego Towarzystwa Onkologicznego i Fundacji Alivia.
Wszystkie materiały dostępne są na stronie: https://www.eksperciozdrowiu.pl/