Ograniczenie reklamy i dystrybucji alkoholu- Komisja Zdrowia oraz Komisja Gospodarki i Rozwoju

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

8 stycznia 2025 roku uczestniczyliśmy w posiedzeniu Komisji Zdrowia oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju, która miała na celu omówienie proponowanych zmian w zakresie ograniczenia reklamy i dystrybucji alkoholu. Zmiany te, mają na celu poprawę zdrowia publicznego i zwiększenie odpowiedzialności w sprzedaży napojów alkoholowych. Oto najważniejsze propozycje, które zostały omówione:

1. Ograniczenie sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach paliw

Propozycja zakłada ograniczenie sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach paliw w godzinach od 22:00 do 06:00.

2. Zmiany w przepisach dotyczących promocji napojów alkoholowych

Proponowane zmiany obejmują szereg kwestii związanych z promocją alkoholu: uzupełnienie definicji promocji alkoholu oraz wprowadzenie zakazu promocji piwa. W praktyce oznacza to ograniczenie marketingu napojów alkoholowych, który może wpływać na decyzje konsumentów, zwłaszcza młodszych osób. Zakaz promocji napojów alkoholowych na wydzielonych stoiskach, zaostrzenie przepisów karnych za nielegalną reklamę i promocję alkoholu– zwiększenie kar z 10 000-500 000 zł na 20 000-750 000 zł, z możliwością dodania ograniczenia wolności w przypadku naruszenia prawa.

Dodaj chorym odwagi!

Pomagamy chorym na raka w finansowaniu terapii, konsultacji, badań i dojazdów do ośrodka leczenia, a także edukujemy i reprezentujemy pacjentów w debacie publicznej.

3. Obowiązek żądania dowodu tożsamości przy sprzedaży alkoholu

Nowe przepisy nakładają na sprzedawców obowiązek odmowy sprzedaży lub podania alkoholu osobom, które nie okażą dokumentu potwierdzającego ich wiek. Sprzedawcy będą zobowiązani do każdorazowego żądania dowodu tożsamości, jeśli będą mieli jakiekolwiek wątpliwości co do wieku osoby kupującej napój alkoholowy. Celem tej zmiany jest ochrona nieletnich przed dostępem do alkoholu.

4. Zakaz wprowadzania alkoholu w formie innej niż płynna

Propozycja zakłada zakaz sprzedaży alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej. W praktyce oznacza to m.in. zakaz wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci żelków, tubek czy innych produktów, które mogą być bardziej atrakcyjne dla młodszych osób.

5. Uregulowanie kwestii wyglądu opakowania alkoholu

Ministerstwo Zdrowia proponuje także zmiany dotyczące opakowań napojów alkoholowych, w tym: określenie wyglądu opakowań oraz informacji zamieszczanych na nich oraz ograniczenie materiałów, z których mogą być wykonane opakowania. Dla alkoholi o pojemności do 300 ml, zaproponowano, by opakowania te mogły być wykonane wyłącznie ze szkła i metalu. Tego rodzaju regulacje mają na celu ograniczenie atrakcyjności opakowań alkoholu, szczególnie w kontekście młodszych konsumentów.

6. Zakaz sprzedaży detalicznej alkoholu na odległość

Kolejną propozycją jest jednoznaczne określenie zakazu sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych na odległość, w tym przez internet. Taka zmiana może znacząco ograniczyć dostęp do alkoholu osób nieletnich.

Alkohol a zdrowie publiczne

Alkohol stanowi trzecią główną przyczynę nowotworów! Pamiętajmy, że nie ma bezpiecznej dawki alkoholu, a każda ilość może wiązać się z ryzykiem dla zdrowia. Warto przypomnieć, że w Polsce jeden sklep z alkoholem przypada na 300 mieszkańców, a jeden punkt apteczny na zaledwie 3000 osób! Co więcej, koszty społeczne związane ze sprzedażą alkoholu w 2020 roku wyniosły o 79 miliardów złotych więcej niż zyski. Alkohol nie tylko wpływa na zdrowie, ale także generuje ogromne koszty w systemie ochrony zdrowia oraz na rynku pracy.

Więcej informacji na temat wpływu alkoholu na zdrowie, w tym dowody naukowe potwierdzające jego rakotwórczy charakter, można znaleźć w naszym artykule w bazie wiedzy: Alkohol jest rakotwórczy – poznaj twarde dowody.

Jako Fundacja stanowczo popieramy wprowadzenie regulacji mających na celu ograniczenie dostępu do alkoholu i jego promocji. Jesteśmy przekonani, że zmiany zaprezentowane przez Ministerstwo Zdrowia przyczynią się do lepszej ochrony zdrowia Polek i Polaków, szczególnie w kontekście ochrony młodszych pokoleń przed szkodliwym wpływem alkoholu. Kontynuujemy monitorowanie działań legislacyjnych oraz aktywnie angażujemy się w dyskusje na temat zdrowia publicznego i odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu.

Zapisz się, aby otrzymywać najświeższe informacje ze świata onkologii!

Fundacja Onkologiczna Alivia powstała w kwietniu 2010 roku. Założycielem jest Bartosz Poliński – starszy brat Agaty, u której 3 lata wcześniej, w wieku 28 lat, został zdiagnozowany zaawansowany rak. Rodzeństwo namówiło do współpracy innych.

W momencie diagnozy rokowania Agaty były niepomyślne. Rodzeństwo zmobilizowało się do poszukiwania najbardziej optymalnych metod leczenia. Nie było to łatwe – po drodze musieli zmierzyć się z niewydolnym systemem opieki onkologicznej, trudnościami formalnymi i problemami finansowymi. Szczęśliwie, udało się im pokonać te przeszkody. Agacie udało się również odzyskać zdrowie i odmienić fatalne rokowania. Doświadczenia te, stały się inspiracją do powołania organizacji, która pomaga pacjentom onkologicznym w trudnym procesie leczenia.

Fundacja naświetla problem występowania chorób nowotworowych. Propaguje także proaktywną postawę wobec choroby nowotworowej i przejęcie inicjatywy w jej leczeniu: zdobywanie przez chorych i bliskich jak największej ilości danych na temat danego przypadku, podejmowania decyzji dotyczących leczenia wspólnie z lekarzem. Podpowiada również sposoby ułatwiające szybkie dotarcie do kosztownych badań w ramach NFZ (onkoskaner.pl), informacji o nowotworach złośliwych i ich leczeniu, jak również publikuje w języku polskim nowości onkologiczne ze świata na swojej stronie, jak i na profilu Alivii na Facebook’u.

W krytycznych sytuacjach fundacja pomaga organizować środki finansowe na świadczenia medyczne dla chorych, które nie są finansowane z NFZ. Zbiórkę funduszy umożliwia Onkozbiórka, które Alivia prowadzi dla potrzebujących.