W związku z publikacją, w dniu 22 lipca 2021 roku, projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta przedstawiamy nasze stanowisko i uwagi do projektu.
Od lat apelujemy o wprowadzenie rozwiązań w zakresie stałego monitorowania jakości udzielanych świadczeń oraz upublicznianie informacji w tym zakresie. Głośno podnosimy również kwestię dostępności i jakości danych oraz potrzebę finansowego motywowania podmiotów udzielających świadczeń ze środków publicznych do podnoszenia jakości, jak również potrzebę wdrożenia pozasądowego systemu rekompensat za szkody doznane przez pacjentów w wyniku zdarzeń medycznych i naruszeń praw pacjenta.
Stoimy na stanowisku, że w Polsce istnieje potrzeba wdrożenia strategii zarządzania jakością w całym systemie ochrony zdrowia, a jakość w leczeniu szpitalnym powinna być elementem tej strategii.
Jednak już na poziomie przepisów ogólnych ustawy brakuje koncepcji i definicji bezpieczeństwa pacjenta, a definicja jakości sprowadza się do wskazania obszarów, w których będzie mierzona oraz elementów systemu jakości.
Dodaj chorym odwagi!
Pomagamy chorym na raka w finansowaniu terapii, konsultacji, badań i dojazdów do ośrodka leczenia, a także edukujemy i reprezentujemy pacjentów w debacie publicznej.
Pełną treść uwag przedstawiamy w piśmie do Ministra Zdrowia, które jest dostępne tutaj.