Leczenie w Niemczech, na przykładzie szpitala w Greifswald – wskazówki praktyczne

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email





Rozmawiamy dziś z Rafaelem Hawrylkowem, który od września 2021 roku pracuje jako Kierownik ds. relacji medycznych w Klinicznym Szpitalu Uniwersyteckim w Greifswaldzie. Opowie nam o możliwościach leczenia pacjentów z Polski, w szpitalu w Niemczech.

Na czym polega Twoja rola w Szpitalu Uniwersyteckim w Greifswaldzie?

Moim zadaniem jest między innymi koordynacja komunikacji między szpitalem a lekarzami i pacjentami. Bezpośrednio wspieram pacjentów w organizacji czynności administracyjnych, zaczynając od  zapytania o możliwości leczenia, poprzez proces kwalifikacyjno – konsultacyjny wraz z przyjęciem do szpitala. Jestem bezpośrednią osobą kontaktową dla pacjentów na miejscu.

Czym się charakteryzuje szpital, w którym pracujesz?

Kliniczny Szpital Uniwersytecki jest szpitalem w Greifswaldzie i Kliniką Uniwersytecką Uniwersytetu w Greifswaldzie i oferuje dziś szeroki zakres usług, które są świadczone przez 21 klinik, 19 instytutów i inne placówki centralne. W szpitalu znajduje się ponad 1000 łóżek, a 4 400 pracowników opiekuje się rocznie około 180 000 pacjentów.

Centrum Onkologii Pomorza Zachodniego Szpitala Uniwersyteckiego w Greifswaldzie jest częścią kompleksowego zakresu specjalizacji i łączy w sobie kilka poliklinik w ramach szpitala: Centrum Onkologii Trzewnej – Jelita, Centrum Onkologii Trzustki, Centrum Nowotworów Ginekologicznych, Centrum Nowotworów Skóry, Centrum Uro-Onkologii, Centrum Nowotworów Płuca, Centrum Nowotworów Przewodu Pokarmowego (Żołądka i Jelit), Centrum Neoplazji Hematologicznej, Centrum Nowotworów Neuroonkologicznych, Centrum Nowotworów Głowy i Szyi, Centrum Raka Piersi, Centrum Mięsaka/Sarkomy. Kliniczny Szpital Uniwersytecki w Greifswaldzie to miejsce, w którym pacjent może liczyć na dobrze postawiona diagnozę oraz na skuteczne leczenie.

Dołącz do nas!

Tu znajdziesz przygotowane specjalnie dla Ciebie darmowe wsparcie w zmaganiach z rakiem!

Jakie kroki są niezbędne, by podjąć leczenie w Niemczech?

Najważniejsza jest właściwa ocena przypadku pacjenta. Aby nasi eksperci mogli ocenić przypadek i ewentualnie jak najlepiej rozpatrzyć prośbę o drugą opinię medyczną, potrzebujemy wyczerpujących informacji na temat stanu zdrowia/choroby pacjenta. Dlatego prosimy o przekazanie nam wszystkich istotnych informacji wraz z dokumentacją medyczną przetłumaczoną na język niemiecki lub angielski, w tym szczegółowe raporty dotyczące objawów, diagnozy, dotychczasowego leczenia i historii choroby.

Następnie, na podstawie otrzymanych wstępnych informacji oraz żądanych danych medycznych i dodatkowych informacji omawiamy z odpowiednimi działami klinicznymi i lekarzami możliwości leczenia (Plan Leczenia) lub ewentualne konsultacje w klinice.

Jaki jest przeciętny czas oczekiwania na konsultację, czy właściwy zabieg?

To, ile czasu zajmie oczekiwanie na konsultacje lub właściwy zabieg, zależy od złożoności przypadku Pacjenta. Złożone przypadki medyczne wymagają bardziej szczegółowej analizy lub dodatkowej diagnostyki. W takich przypadkach możemy wymagać od pacjenta dodatkowej dokumentacji lub badań.

Każdy przypadek pacjenta onkologicznego jest omawiany na konsylium zwanym u nas Tumorboard. Spotkania Rady ds. przypadków onkologicznych odbywają się cztery razy w tygodniu i w zależności od obrazu klinicznego każdy przypadek jest omawiany indywidualnie przez profesorów i lekarzy.

Natychmiast po sprawdzeniu przez lekarza dokumentacji medycznej pacjenta i wyrażeniu zgody na przyjęcie, rozpoczynamy planowany przebieg leczenia. Pacjent otrzymuje szczegółowy kosztorys planu leczenia oraz plan pobytu w szpitalu. Jeśli pacjent zgadza się i potwierdza proponowany plan leczenia lub termin konsultacji i kosztorys, możemy przejść do kolejnego etapu, jakim jest planowanie i organizacja przyjazdu do Niemiec.

Do tego czasu pacjent jest ze mną w kontakcie, a ja osobiście przeprowadzam pacjenta przez cały proces kwalifikacji.

Informuję również pacjenta na bieżąco o decyzjach Rady ds. przypadków onkologicznych, aby pacjent mógł dokonywać świadomych wyborów dotyczących swojej podróży i leczenia oraz miał kontrolę nad kosztami i jakością opieki, którą otrzyma w Greifswaldzie.

Jakie są koszty leczenia w Greifswaldzie?

Każdy pacjent i przypadek jego choroby jest inny, i każdy pacjent ma inne potrzeby. Trudno jest mi tutaj mówić o przybliżonych kosztach. Pacjent powinien się ze mną skontaktować, przesłać mi kompletną dokumentację medyczną do oceny i w każdym przypadku przygotowywany jest kosztorys na podstawie katalogu DRG (Diagnosis Related Group), który jest podstawą prawną do oceny i przygotowania kosztorysów i rachunków szpitalnych. Katalog DRG zawiera również dane dotyczące średniej długości pobytu dla poszczególnych zabiegów i terapii, które mogą być wykorzystane do obliczenia kolejnej części kosztów podróży medycznej.

Jak można umówić konsultację? Czy jest płatna?

Koszt drugiej opinii medycznej to jednorazowa opłata w wysokości 150 euro. Aby nasi specjaliści z Klinicznego Szpitala Uniwersyteckiego w Greifswaldzie mogli jak najlepiej rozpatrzyć wniosek pacjenta o wydanie drugiej opinii medycznej, potrzebujemy wyczerpujących informacji na temat stanu zdrowia/choroby pacjenta. Dlatego prosimy o przekazanie nam wszystkich istotnych informacji.

Oto 5 kroków do uzyskania drugiej opinii lub terminu konsultacji medycznej:

 Zapytanie

·   Pacjent lub rodzina pacjenta wysyła nam swoje zapytanie z opisem choroby.

Nasza odpowiedź

·   W naszej odpowiedzi otrzymają Państwo informacje o tym, co i jakie dokumenty, w tym, które wyniki badań i zdjęcia, są potrzebne. Dokumenty powinny być przetłumaczone na język niemiecki lub angielski.

Potwierdzenie

·   Na podstawie przesłanych dokumentów otrzymają Państwo od nas potwierdzenie, że druga opinia jest możliwa. Prześlemy Państwu niezbędne dokumenty administracyjne (ewentualnie wstępne terminy konsultacji w klinice) oraz kosztorys drugiej opinii lekarskiej, aby mogli Państwo sfinalizować zamówienie usługi drugiej opinii.

Płatność

·   Po opłaceniu kosztorysu, przesyłają nam Państwo dowód przelewu. Nasi Eksperci rozpoczynają badanie dokumentów natychmiast po ich otrzymaniu. Ewentualnie pacjent przyjeżdża na umówiony termin konsultacyjny do Kliniki (w tym przypadku jest przesyłany odrębny kosztorys konsultacji zawierający dodatkowe badania diagnostyczne)

Wysyłka drugiej opinii

·   Jak tylko nasz specjalista przygotuje drugą opinię, prześlemy Państwu szczegółowy raport Rady ds. przypadków onkologicznych.

Czy możliwa jest płatność bezpośrednia, czy konieczne jest pośrednictwo fundacji?        

Oczywiście, płatność bezpośrednia jest możliwa. Pacjent indywidualny otrzymuje kosztorys leczenia po pozytywnej ocenie przypadku pacjenta i przygotowaniu planu leczenia oraz umówieniu się na rozpoczęcie leczenia w naszym szpitalu. Opłatę należy wnieść w całości, na konto szpitala, podając numer kosztorysu, do 5 dni przed rozpoczęciem leczenia. Pomoc Fundacji jest mimo wszystko bardzo przydatna, choćby ze względów organizacyjnych – pacjent może skupić się na własnym zdrowiu. Lub w sytuacji gdy korzysta ze wsparcia w postaci zbierania środków na pokrycie kosztów leczenia na portalu Alivia Onkozbiórka.

Jakie są potrzebne dokumenty, oraz czy muszą być tłumaczone na niemiecki?

Dokumenty medyczne powinny być przetłumaczone na język niemiecki lub angielski i złożone w formacie PDF lub Word.

Decyzja o kwalifikacji na leczenie w Klinicznym Szpitalu Uniwersyteckim w Greifswaldzie podejmowana jest na podstawie danych medycznych pacjenta/pacjentki:

•        karta informacyjna ze szpitala (wypis),

•        wstępne orzeczenia lekarskie wraz z podaną diagnozą

•        badania diagnostyki obrazowej – MRI, TK, PET-TK, PET-MRI nie starsze niż jeden miesiąc (w formacie DICOM, który jest standardowym formatem w medycznej diagnostyce obrazowej)

•        Pisemny opis badań diagnostyki obrazowej

•        Wyniki badań histopatologii

Jakich warunków w szpitalu może spodziewać się pacjent?

Leczenie w naszym Szpitalu Uniwersyteckim to nie tylko nowoczesne metody terapeutyczne. Pacjentom gwarantujemy empatyczne i profesjonalne podejście personelu medycznego. Zdajemy sobie sprawę, że skuteczność leczenia zależy również od nastawienia pacjentów. Dlatego też wszystko dokładnie tłumaczymy i dbamy o to, by Pacjent czuł się w szpitalu komfortowo. Dokładamy starań, aby Pacjenci nie obawiali się barier językowych i kulturowych.

Jakie wsparcie oferuje szpital polskiemu pacjentowi? Czy trzeba znać niemiecki?            

Nasz personel wspiera pacjentów w otrzymaniu wysokiej jakości opieki zdrowotnej. Dokładamy wszelkich starań, aby pacjentom nie znającym języka niemieckiego zapewnić w miarę ich możliwości obsługę tłumacza podczas wizyt u naszych specjalistów. Ja jako Manager ds. Relacji Medycznych zajmuję się wszystkimi sprawami organizacyjnymi – tak, aby pacjent mógł skoncentrować się na swoim powrocie do zdrowia.

Rafael Hawrylkow
Dział Relacji Medycznych dla Pacjentów
Tel. +49 151 2810 3332
[email protected]
www.medizin.uni-greifswald.pl

Artykuł powstał we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Greifswald

Zapisz się, aby otrzymywać najświeższe informacje ze świata onkologii!

Fundacja Onkologiczna Alivia powstała w kwietniu 2010 roku. Założycielem jest Bartosz Poliński – starszy brat Agaty, u której 3 lata wcześniej, w wieku 28 lat, został zdiagnozowany zaawansowany rak. Rodzeństwo namówiło do współpracy innych.

W momencie diagnozy rokowania Agaty były niepomyślne. Rodzeństwo zmobilizowało się do poszukiwania najbardziej optymalnych metod leczenia. Nie było to łatwe – po drodze musieli zmierzyć się z niewydolnym systemem opieki onkologicznej, trudnościami formalnymi i problemami finansowymi. Szczęśliwie, udało się im pokonać te przeszkody. Agacie udało się również odzyskać zdrowie i odmienić fatalne rokowania. Doświadczenia te, stały się inspiracją do powołania organizacji, która pomaga pacjentom onkologicznym w trudnym procesie leczenia.

Fundacja naświetla problem występowania chorób nowotworowych. Propaguje także proaktywną postawę wobec choroby nowotworowej i przejęcie inicjatywy w jej leczeniu: zdobywanie przez chorych i bliskich jak największej ilości danych na temat danego przypadku, podejmowania decyzji dotyczących leczenia wspólnie z lekarzem. Podpowiada również sposoby ułatwiające szybkie dotarcie do kosztownych badań w ramach NFZ (onkoskaner.pl), informacji o nowotworach złośliwych i ich leczeniu, jak również publikuje w języku polskim nowości onkologiczne ze świata na swojej stronie, jak i na profilu Alivii na Facebook’u.

W krytycznych sytuacjach fundacja pomaga organizować środki finansowe na świadczenia medyczne dla chorych, które nie są finansowane z NFZ. Zbiórkę funduszy umożliwia Onkozbiórka, które Alivia prowadzi dla potrzebujących.