Twoje prawa określone są w ustawie o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w innych aktach prawnych. Ich przestrzeganie jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
- Masz prawo być leczony zgodnie z aktualną wiedzą medyczną.
- Masz prawo do natychmiastowych świadczeń zdrowotnych w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia.
- Masz prawo do informacji na temat twojego stanu zdrowia.
- Masz prawo wiedzieć jakie decyzje są podejmowane w twoim procesie leczenia.
- Masz prawo uczestniczyć w podejmowaniu decyzji o twoim procesie leczenia.
- Masz prawo odmówić zaproponowanej terapii.
- Masz prawo do wglądu w twoją dokumentację medyczną.
- W przypadku gdy w danym ośrodku gwarantowane świadczenie nie jest dostępne, ośrodek powinien wskazać placówkę, która poprowadzi leczenie.
- W przypadku, gdy wyczerpano wszystkie dostępne opcje terapeutyczne lub twój stan nie pozwala na kontynuację leczenia masz prawo do opieki hospicyjnej – skierowanie wystawia lekarz.
- Masz prawo żądać, aby lekarz lub pielęgniarka zasięgnęli opinii innego lekarza / pielęgniarki. Lekarz / pielęgniarka może odmówić, jeśli uzna, że jest to bezzasadne, w takiej sytuacji odmowa musi być odnotowana w dokumentacji medycznej.
- Masz prawo do leczenia bólu.
- Na twoje życzenie przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska. Lekarz ma prawo odmówić jej obecności ze względu na zagrożenie epidemiczne lub zagrożenie zdrowotne pacjenta; w takiej sytuacji odmowa musi odnotowana w dokumentacji medycznej.
- Masz prawo wyboru sposobu zapisu na wizytę u lekarza – osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Przychodnia ma obowiązek zapewnić rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia we wszystkich tych formach.
Jeśli czujesz, że doszło do naruszenia Twoich praw skontaktuj się z pełnomocnikiem ds. praw pacjenta w szpitalu i poproś o pisemną odpowiedź na zgłoszone podejrzenie nadużyć!
Dołącz do nas!
Tu znajdziesz przygotowane specjalnie dla Ciebie darmowe wsparcie w zmaganiach z rakiem!
Możesz też zwrócić się bezpośrednio do Rzecznika Praw Pacjenta. W tym celu skontaktuj się z biurem:
- telefonicznie – 800 190 590 (pon-pt w godz. 8:00-18:00)
- mailowo – [email protected]
- za pomocą czatu na stronie www – www.gov.pl/web/rpp/kontakt (pon-pt w godz. 8:00-18:00)
- umów się na wizytę osobistą
Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.rpp.gov.pl/dla-pacjenta/prawa-pacjenta/