W przypadku leczenia raka piersi kluczowy jest odpowiedni dobór terapii. Niestety, jak wskazuje Onkofundacja Alivia, nie wszystkie pacjentki z rakiem piersi są informowane o wszystkich możliwych opcjach leczenia, nawet wtedy gdy jest ono refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Aby uświadamiać chore o ich prawach oraz zachęcać do rozmowy z lekarzem na temat możliwości wyboru terapii, Alivia rozpoczęła kampanię społeczną „Jedna opcja to za mało”.
Nowotwory dotykają coraz większą liczbę osób, jednak dzięki postępowi medycyny także coraz więcej o nich wiemy. Dostępne są precyzyjniejsze metody leczenia, które nie tylko pozwalają na przedłużenie życia, ale także poprawiają jego jakość. Niestety, jak wskazuje Onkofundacja Alivia, nie wszyscy pacjenci są leczeni zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i najnowszymi standardami leczenia.
Alivia zleciła przygotowanie analizy dotyczącej leczenia pacjentek z rakiem piersi, na przykładzie najczęściej występującego podtypu, czyli raka hormonozależnego, HER2-ujemnego. Wynika z niej, że nawet jedna na cztery pacjentki może nie otrzymywać optymalnego leczenia.1 Dlatego Alivia rozpoczęła kampanię „Jedna opcja to za mało”, której celem jest edukacja i zachęcenie pacjentek oraz ich bliskich do aktywnego włączenia się w proces leczenia i zadawania pytań, czy zaproponowane leczenie jest rzeczywiście najlepsze spośród dostępnych opcji terapeutycznych.
– Nie we wszystkich placówkach, w których leczy się pacjentki z rakiem piersi dostępny jest program lekowy „B.9 Leczenie raka piersi”. Pacjentki kwalifikujące się do leczenia w programie powinny być wtedy kierowane do tych ośrodków, w których uzyskają optymalne leczenie. Jednak nie zawsze tak się dzieje. Przeszkody mogą ku temu być różne. Częste wizyty (wymagane programem lekowym) w odległym od miejsca zamieszkania ośrodku mogą stanowić barierę nie do pokonania, zwłaszcza dla starszych i obciążonych innymi schorzeniami chorych na przerzutowego raka piersi. Należy też zwrócić uwagę, że przeszkody związane z wyceną świadczeń oraz obciążeniem administracyjnym mogą wpływać na ograniczoną dostępność do leczenia nawet w tych szpitalach, które podpisały z NFZ kontrakt na realizację programu lekowego – wskazuje dr hab. n. med. Krzysztof Adamowicz, onkolog, z Wojewódzkiego Centrum Onkologii w Gdańsku.
Dodaj chorym odwagi!
Pomagamy chorym na raka w finansowaniu terapii, konsultacji, badań i dojazdów do ośrodka leczenia, a także edukujemy i reprezentujemy pacjentów w debacie publicznej.
Wiedza – sprzymierzeniec w chorobie
Onkofundacja Alivia stara się dotrzeć do pacjentek, a także wspierających ich bliskich, którzy bardzo często sami poszukują informacji i różnych form wsparcia. Nie tylko po to, by ich edukować, ale również, aby dostarczyć narzędzia, które pomogą im sięgnąć po najlepszą, i co najważniejsze, dostępną i refundowaną terapię. W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa, na której można znaleźć najważniejsze informacje o raku piersi, listę placówek specjalizujących się w leczeniu tego typu nowotworu oraz oferujących konkretne programy lekowe. Na portalu znajduje się także lista pytań i wskazówek, która pozwoli przygotować się do rozmowy z lekarzami oraz baza polecanych przez innych pacjentów, szpitali i lekarzy, którzy przyjmują w ramach NFZ. To wyczerpujące źródło rzetelnej wiedzy, które pomoże w mierzeniu się z rakiem piersi, na każdym etapie choroby.
Jedna opcja? To za mało!
– Jak czulibyśmy się w sytuacji, w której wchodzimy do sklepu, a tam do wyboru jest tylko jedna sukienka, która w dodatku źle na nas leży albo kiedy w restauracji otwieramy menu, a w nim znajduje się tylko jedno danie i to w dodatku takie, którego nie lubimy? Taki brak możliwości wyboru w życiu codziennym jest dla nas wręcz niewyobrażalny. Dlaczego więc z taką sytuacją muszą mierzyć się pacjentki z rakiem piersi? Przecież mówimy tu o tak ważnych sprawach jak zdrowie i życie! – mówi Agata Polińska z Onkofundacji Alivia.
Ambasadorką kampanii „Jedna opcja to za mało” jest Anna Puślecka, znana ekspertka mody i aktywistka oraz pacjentka onkologiczna. Ania kilka lat temu stoczyła własną walkę o otrzymanie optymalnego dla niej leczenia. Akcję wsparli również inni influencerzy i znane osoby, m.in. Patrycja Kazadi, Maria Winiarska, Lidia Popiel czy Bogna Sworowska, które na swoich kanałach społecznościowych opublikowały materiały przedstawiające sytuację braku wyboru i informacje o kampanii, by zwrócić uwagę na ten niezwykle ważny problem.
Partnerem akcji jest firma Novartis Poland.
– „Jedna opcja to za mało” to kampania, której celem jest uwrażliwienie pacjentek na pozytywny aspekt włączenia się w rozmowę z lekarzem na temat własnej choroby i sposobu jej leczenia. I to w bardzo trudnym momencie, bo diagnozy raka piersi. Chcemy rzucić światło na często niedoceniany aspekt udziału w procesie terapeutycznym samego pacjenta i otwartej komunikacji z lekarzem. Lepsze zrozumienie istniejących opcji i uwzględnienie swoich preferencji w odniesieniu do leczenia, może mieć wyłącznie pozytywny wpływ na ostateczny jego wynik, a także obniżyć poczucie lęku u samej pacjentki, która w pewnym sensie przejmuje kontrolę – dodała Aneta Poznańska, Country Communications & Engagement Head w Novartis Poland.
Więcej informacji na stronie kampanii: www.alivia.org.pl/kampania/jedna-opcja-to-za-malo
1 https://alivia.org.pl/wp-content/uploads/sites/10/2023/07/Raport.pdf
Kontakt dla mediów:
Martyna Pawlikowska
Specjalistka ds. komunikacji i PR
tel. +48 514 497 254
[email protected]
Onkofundacja Alivia
Onkofundacja Alivia od 13 lat wspiera pacjentów onkologicznych w walce o ich życie i zdrowie. Zapewnia im kompleksowe wsparcie merytoryczne i finansowe. Udostępnia bezpłatne portale internetowe takie jak: Oncoindex, Onkoskaner czy Onkomapa, które umożliwiają chorym podejmowanie świadomych decyzji dotyczących procesu leczenia. Od 2010 roku przekazała chorym na raka ponad 35 milionów złotych na pokrycie nierefundowanych przez NFZ kosztów leczenia.
Novartis Poland
Novartis zmienia oblicze medycyny, aby poprawić i przedłużać życie ludzi. Jako wiodąca, światowa firma farmaceutyczna, wykorzystujemy nowoczesne technologie naukowe i cyfrowe, by dostarczać innowacyjne terapie odpowiadające na znaczące potrzeby medyczne. Nasza misja poszukiwania nowych leków sprawia, że konsekwentnie zaliczamy się do firm przodujących pod względem inwestycji w badania i rozwój. Produkty Novartis docierają do niemal 800 milionów ludzi na całym świecie i nieustająco poszukujemy nowatorskich sposobów na rozszerzenie dostępu do naszych najnowszych terapii. W Novartis na całym świecie pracuje około 108 000 osób ponad 140 narodowości. Dowiedz się więcej na www.novartis.pl
PL2307198503