W 2017 już ósmy rok z rzędu działaliśmy na rzecz osób chorych na raka. Cieszy nas, że coraz więcej osób wspiera nasze działania i możemy coraz bardziej skutecznie pomagać pacjentom w ich walce o zdrowie i życie.
W ciągu całego roku przekazaliśmy naszym podopiecznym 3 346 320 zł na nierefundowane przez NFZ leki, terapie za granicą, konsultacje, badania i inne wydatki związane z chorobą. To prawie 300 tysięcy więcej niż w 2016 roku. Dzięki przekazanym środkom Ewelina, mama 7-letniego Filipa przeszła specjalistyczne badania diagnostyczne, a Justyna, od 8 lat zmagająca się z rakiem piersi dostała szansę na dłuższe życie dzięki kosztownej terapii lekiem Kadcyla. Robert spod Bielska-Białej, któremu lekarz w publicznym szpitalu nie dał szans na wyleczenie, mógł sfinansować terapię w prywatnym ośrodku, a Marcin z Sosnowca od roku leczy nowotwór mózgu w Niemczech. Z kolei u Kasi z Warszawy dzięki terapii nierefundowanym przez NFZ lekiem nastąpiła znaczna poprawa w leczeniu raka jajnika.
Pomogliśmy też wielu innym osobom. W trakcie 2017 roku do naszego Programu Skarbonka dołączyło 178 chorych i obecnie prowadzimy zbiórkę pieniędzy dla 297 osób. W ramach Czerwonej Skrzynki odbyliśmy ponad 2000 rozmów telefonicznych, udzielając chorym na nowotwory ważnych dla nich informacji, pomocnych w procesie leczenia.
W minionym roku działaliśmy też intensywnie na rzecz poprawy systemu opieki zdrowotnej. Opublikowaliśmy raport „Dostęp pacjentów onkologicznych do terapii lekowych w Polsce na tle aktualnej wiedzy medycznej„, którego wyniki przedstawiliśmy w sejmie. Cieszy nas, że polski rząd dostrzegł problemy polskich pacjentów i w 2017 roku na kolejnych listach refundacyjnych pojawiały się nowe leki onkologiczne. Braliśmy też udział w pracach w sejmie i senacie nad Breast Cancer Units – ośrodkami kompleksowego leczenia raka piersi; nad ustawą o ratunkowym dostępie do technologii lekowych, która umożliwia pacjentom ubieganie się o refundację kolejnej terapii w sytuacjach, gdy wyczerpali opcje terapeutyczne finansowane przez NFZ oraz nad nowelizacją pakietu onkologicznego. Zwracaliśmy też uwagę na konieczność wprowadzenia edukacji zdrowotnej w szkołach oraz rejestrów medycznych, które pozwolą na monitorowanie skuteczności leczenia w poszczególnych ośrodkach.
Dodaj chorym odwagi!
Pomagamy chorym na raka w finansowaniu terapii, konsultacji, badań i dojazdów do ośrodka leczenia, a także edukujemy i reprezentujemy pacjentów w debacie publicznej.
W 2017 roku ruszyła również kampania „Choroba? Pracuję z nią!„, która zwraca uwagę na problemy z jakimi borykają się pacjenci kiedy starają się łączyć pracę zawodową z leczeniem choroby przewlekłej. W ramach kampanii na naszym portalu Onkomapa.pl oznaczyliśmy szpitale, które szanują czas pacjenta umożliwiając umówienie wizyty na konkretny termin oraz korzystają z szybkich w podaniu leków podskórnych.
Działaliśmy także wspólnie z innymi organizacjami. Razem z Fundacją OnkoCafe, organizatorem kampanii BreastFit, promowaliśmy sztukę wspólnego badania i wsparcia kobiet z rakiem piersi, a wspólnie ze Stowarzyszeniem Walki z Rakiem Płuca i Polskimi Amazonkami – Ruchem Społecznym rozpoczęliśmy akcję edukacyjną „Hamuj Raka! Daj Szansę Płucom!„.
Cieszymy się też, że nasza kampania „Wojna z rakiem” została doceniona przez ekspertów, otrzymując wyróżnienie w konkursie Kampania Społeczna Roku 2016 oraz złoto w konkursie Effie Awards – prestiżowym konkursie marketingowym, cenionym na całym świecie.
W ubiegłym roku wciąż też rozwijaliśmy nasze serwisy internetowe. Opublikowaliśmy 39 nowych artykułów w Bazie wiedzy o raku, która została odwiedzona ponad 224 tysiące razy. Na portalu Kolejkoskop.pl prawie 327 tysięcy osób znalazło ośrodek, w którym najszybciej mogą wykonać badanie na NFZ, a na Onkomapa.pl 238 tysięcy osób poznało opinię innych pacjentów na temat lekarzy i ośrodków onkologicznych.
Nasze działania nie byłyby możliwe bez wsparcia Darczyńców. W 2017 roku ponad 44 tysiące osób i firm pomogło naszym Podopiecznym w walce o ich życie. Wspierała nas też Husqvarna w ramach akcji „Podziel się mocą„, dystrybutor marek bielizny Audelle i Charnos, prowadząc akcję „Czas przypiersić rakowi„, a Tomasz Kozłowski wykonał dla naszych podopiecznych skok spadochronowy w ramach akcji 4F48. Kampanię „Wojna z rakiem” mogliśmy prowadzić dzięki zaangażowaniu firm Platige Image, Saatchi & Saatchi IS i Big Picture.
Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy wspierają nasze działania! To właśnie dzięki Wam możemy pomagać chorym na nowotwory!
Mamy już mnóstwo planów na 2018 rok. Chcemy być jeszcze bardziej skuteczni w tym co robimy i obejmować pomocą coraz więcej osób!