Rak to wyjątkowo trudny przeciwnik. Rujnuje nie tylko zdrowie, ale często również budżet osób chorych i ich rodzin. W polskich warunkach, gdzie kolejki do badań i konsultacji są na kilka miesięcy czekania a pewne terapie nie wchodzą do koszyka świadczeń refundowanych – proces leczenia często zależy od zasobności portfela chorego.
Kampania „Wojna z rakiem” ma na celu przełamanie stereotypu „chorego na raka” poprzez zwrócenie uwagi na bohaterstwo, odwagę i niezłomność pacjentów, którzy zmagają się z chorobą nowotworową i, mimo obciążającego leczenia, nie poddają się – walczą o zdrowie i życie. I w tej walce często potrzebują pomocy. Chcemy pokazać „inną” stronę choroby i życia pacjentów onkologicznych – nie tę wzbudzającą litość i współczucie, lecz tę odważną, która wywołuje podziw i szacunek wobec chorych. Wierzymy, że taka perspektywa zachęci osoby zdrowe do solidarności z chorymi i wsparcia działań na rzecz walki z rakiem, które – w formie niesienia pomocy chorym – realizuje fundacja Alivia.
Najmocniejszym strzałem kampanii jest spot przygotowany pro-bono przez Saatchi & Saatchi Interactive Solutions i Platige Image. W trakcie 60-sekundowej projekcji widz wchodzi w utrzymany w estetyce gry komputerowej świat wojny. Jest świadkiem wyjątkowej bitwy – rozgrywanej między uzbrojoną, waleczną kobietą i olbrzymią bestią. Metaforą choroby jest potwór o cechach raka, a bohaterką pacjentka onkologiczna. W pewnym momencie kończy się amunicja… na szczęście, dzięki zewnętrznemu wsparciu pojawia się nowy zapas pozwalający kontynuować walkę. To nawiązanie do codziennej wojny pacjenta onkologicznego z rakiem i sytuacji, w której chory potrzebuje wsparcia finansowanego na zakup nierefundowanych leków lub potrzebnych badań diagnostycznych. Dopracowany do perfekcji spot przykuwa wzrok i wywołuje namiastkę emocji towarzyszących wojnie – napięcie, ale jednocześnie nadzieję na wygraną. Decydując się na tak odważny film, chcieliśmy podkreślić prawdę o otaczającej nas rzeczywistości – że wojna z rakiem jest bezwzględna, a do walki niezbędne są pieniądze i wsparcie.
W ramach kampanii prowadzone są dodatkowe akcje, które mają popularyzować ideę dbania o swoje zdrowie oraz solidaryzowania się z pacjentami onkologicznymi.
„Weź raka na cel”
Akcja, w ramach której 10 znanych artystów przygotowało rysunki raków – potworów, które zostały zamienione na tarcze strzeleckie. Teraz każdy może strzelić do raka i symbolicznie go pokonać! Przeczytaj więcej o akcji.
„WALCZ”, czyli wszystkie oczy na PGE Narodowy
W Dniu Światowego Dnia Walki z Rakiem 2017 na elewacji Stadionu Narodowego zostało wyświetlone hasło „WALCZ”, wzywające do podjęcia walki z rakiem oraz symbolicznie przypominające o codziennej batalii tysięcy pacjentów onkologicznych oraz konieczności wzięcia spraw dotyczących zdrowia w swoje ręce.
Narodowy Test Wiedzy o Walce z Rakiem
Wiedza to bardzo ważne narzędzie do prowadzenia skutecznej walki z rakiem. Z jednej strony trzeba znać sposoby na zmniejszenie ryzyka zachorowania, z drugiej zaś pamiętać o regularnym wykonywaniu badań diagnostycznych. To one zwiększają szanse na wczesne rozpoznanie oraz rozpoczęcie leczenia, a czas w przypadku raka jest kluczowy. Aby wypowiedzieć rakowi wojnę, trzeba być na bieżąco ze światowymi aktualnościami w dziedzinie onkologii, wiedzieć gdzie i czym powinno się leczyć oraz do kogo zwrócić się o pomoc w celu pozyskania potrzebnych informacji i pieniędzy na bardzo drogie leczenie. Dlatego warto odpowiednio przygotować się do podjęcia walki z rakiem – sprawdzić stan swojej wiedzy i zacząć ją uzupełniać. Pomoże w tym Narodowy Test Wiedzy o Walce z Rakiem, czyli badanie wiedzy Polaków o profilaktyce, diagnostyce oraz leczeniu chorób nowotworowych. Test można rozwiązywać na stronie internetowej www.testoraku.pl.
Aukcje charytatywne
W 2017 roku ruszyły specjalne aukcje na Charytatywni Allegro. Wśród licytowanych przedmiotów znalazła się m.in. podpisana koszulka Arkadiusza Milika, napastnika piłkarskiej reprezentacji Polski.
Gra mobilna War on Cancer
War on Cancer to pierwsza gra z unikalnym mechanizmem synchronizacji mikropłatności z kontem konkretnych podopiecznych Fundacji Onkologicznej Alivia. Dzięki temu poprzez rozrywkę w świecie wirtualnym można pomóc chorym walczyć z rakiem w prawdziwym życiu. Akcja War on Cancer rozgrywa się w przypominającym wnętrze organizmu Świecie, w którym gracz, przyjmując postać wojowniczki, staje do walki z rozprzestrzeniającym się nowotworem. Dowiedz się więcej.
Gra powstała pro-bono dzięki zaangażowaniu firm Platige Image, Saatchi & Saatchi IS oraz 11 bit studios. Jest dostępna na urządzenia z systemem iOS pod tym linkiem: itunes.apple.com/pl/app/war-on-cancer/id1214252644?ls=1&mt=8
Nagrody
Kampania „Wojna z rakiem” została wielokrotnie doceniona przez ekspertów, otrzymując:
- dwa srebra w konkursie Innovation AD #Award 2016,
- złoto w kategorii „Public Service and non-profit campaign” w konkursie MIXX Awards 2016,
- wyróżnienie w kategorii „Kampanie o tematyce zdrowotnej” w konkursie Kampania Społeczna Roku 2016,
- złoto w kategorii „Pro bono” w konkursie Effie Awards 2017,
- dwa złota i jedno srebro w konkursie Innovation 2018.