Podczas dzisiejszej inauguracji kampanii „Breast Fit” promowaliśmy sztukę wspólnego badania i wsparcia kobiet z rakiem piersi, w tym z chorobą zaawansowaną. To kluczowe przesłania drugiej edycji kampanii edukacyjnej „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, którą wspieramy. Wspólnie chcemy uczyć mężczyzn, jak radzić sobie z chorobą nowotworową i jak być mądrym wsparciem, gdy rak piersi dotknie bliską im kobietę – matkę, siostrę, żonę czy przyjaciółkę. Tegoroczna odsłona kampanii dedykowana jest kobietom z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskim. Całkowity dochód ze sprzedaży kalendarza „Power of Community 2018” przeznaczony zostanie na działania wspierające właśnie tą grupę kobiet.
Rak piersi do postaci zaawansowanej rozwija się u ok. 30 proc. chorych kobiet[1], u ok. 5-10 proc. rozpoznawany jest wówczas, gdy choroba daje już przerzuty do innych organów[2]. Zdiagnozowanie nowotworu piersi jest trudne do zaakceptowania dla każdej kobiety, tym bardziej, gdy rak piersi rozpoznany jest w stadium zaawansowanym. Zawsze z chorobą zmaga się nie tylko osoba, której diagnoza dotyczy, lecz cała rodzina i bliscy. Przed nimi także stają nowe wyzwania.
Bo męska rzecz – być blisko!
Rola mężyczyzn jest nieoceniona w profilaktyce raka piersi – ich uwaga i zainteresowanie, a także wspólne badanie piersi mogą okazać się znakomitą motywacją dla pań do dbania o swoje zdrowie. BreastFit został stworzony właśnie po to, by pomóc mężczyznom włączyć się w proces profilaktyki raka piersi, ale także po to, by wesprzeć ich wtedy, gdy muszą stawić czoła chorobie partnerki, żony, matki czy przyjaciółki. Druga edycja kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” podejmuje bowiem ważny temat roli mężczyzn, ich współtowarzyszenia i wsparcia, gdy choroba nowotworowa dotknie bliską im kobietę, niezależnie od etapu zaawansowania raka.
Dodaj chorym odwagi!
Pomagamy chorym na raka w finansowaniu terapii, konsultacji, badań i dojazdów do ośrodka leczenia, a także edukujemy i reprezentujemy pacjentów w debacie publicznej.
W codziennej pracy naszej Fundacji spotykamy wiele kobiet chorych na raka, ale także ich najbliższych. Diagnoza, a w szczególności rozpoznanie zaawansowanego raka piersi sprawia, że chora i jej bliscy muszą zmierzyć się z nową, trudną sytuacją, która zmienia ich dotychczasowe życie. Mężczyźni czują się czasem bezradni, nie odnajdując się w nowej rzeczywistości. Tymczasem rak piersi w stadium zaawansowanym, w coraz większej liczbie przypadków staje się chorobą przewlekłą. Wsparcie jest więc ważnym elementem procesu terapeutycznego, który dotyczy chorej, ale także całej rodziny. Właśnie dlatego dochód ze sprzedaży tegorocznego kalendarza przeznaczamy na pomoc kobietom z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskim –
powiedziała Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, pomysłodawca i organizator kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska Sprawa”.
BreastFit – to zestaw narzędzi dla mężczyzn
W ramach kampanii Fundacja OnkoCafe przygotowała m.in. specjalny trening – każdy jego element – od rozgrzewki, przez podkręcenie tempa, po wspólne ćwiczenia pod prysznicem – opatrzony jest grafikami obrazującymi, jak prawidłowo wykonać poszczególne ćwiczenie. Breastfit to przydatne narzędzie dla partnerów, którzy zdobytą wiedzę mogą wykorzystać w praktyce i zachęcić partnerki do badania piersi. Na stronie kampanii BreastFit znajdziemy także sekcję dedykowaną bliskim kobiet chorych na nowotwór piersi i odpowiedzi na wiele pytań, które mogą pojawić się wraz z diagnozą i chorobą, na każdym jej etapie.
Nieodłącznym elementem kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” jest kalendarz z udziałem crossfitowców, symbolizujący siłę i odwagę, potrzebne by wspierać kobiety. Pomysłodawcą i twórcą kalendarza jest Jakub Popławski. W tegorocznej sesji zdjęciowej wzięło udział 12 sportowców z całej Polski, w tym dwóch zwycięzców ogólnopolskiego naboru. Panowie pozowali do zdjęć w nietuzinkowym otoczeniu dawnej torpedowni na Zatoce Gdańskiej. Zdjęcia do kalendarza „Power of Community 2018” autorstwa Piotra Fajfra można było zobaczyć podczas wystawy towarzyszącej inauguracji drugiej edycji kampanii. Kalendarz można kupić, odwiedzając stronę kampanii, zaś od października będzie także dostępny w kawiarniach COSTA COFFEE w całej Polsce.
Włączając się w kampanię „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” pokazujemy, że my mężczyźni możemy być wsparciem dla naszych kobiet nawet, gdy mowa o raku piersi na każdym etapie choroby, także wtedy gdy przybierze ona postać zaawansowaną. Dlaczego? Bo możemy każdego dnia dbać o mamę, partnerkę, żonę czy siostrę – zachęcając je do regularnych badań w ramach profilaktyki raka piersi. Gdy bliska nam kobieta zachoruje, nasza rola również jest bardzo ważna
– powiedział Jakub Popławski, autor i pomysłodawca kalendarza „Power of Community”.
O raku piersi zupełnie inaczej
Inauguracji drugiej edycji kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” i pokazowi zdjęć do kalendarza „Power of Community 2018” towarzyszyła debata ekspercka z udziałem liderek wszystkich wiodących organizacji pacjenckich działających na rzecz kobiet chorych na raka piersi, klinicysty oraz mediów. W spotkaniu inaugurującym kampanię udział wzięli: Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, Krystyna Wechmann, Prezes Zarządu Federacji Stowarzyszeń AMAZONKI, Elżbieta Kozik, Prezes Zarządu, Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Agata Polińska, Wiceprezes Zarządu, Fundacja Onkologiczna ALIVIA, Joanna Łojko, Dyrektor Zarządzający Fundacji Rack’n’Roll – Wygraj Życie, Adrianna Sobol, psycholog, Członek Zarządu Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, prof. Jacek Jassem, onkolog z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, uczestnicy i twórcy kalendarza „Power of Community 2018” – producent kreatywny Jakub Popławski oraz fotograf Piotr Fajfer.
Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, jej partnerem jest Novartis Oncology. Celem kampanii jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat profilaktyki oraz choroby, jaką jest rak piersi i zaawansowany rak piersi.
Partnerami społecznymi kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacja Onkologiczna ALIVIA, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj życie. Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” jest elementem wspierającym przekaz kampanii „Tu i Teraz” dedykowanej kobietom z zaawansowanym rakiem piersi. Partnerzy Medialni kampanii: Multikino, Polska Live, Sieć dla Zdrowia. Kampanię wspierają: COSTA COFFEE, Przelewy24.pl.
Honorowy patronat Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy.
Dodatkowe informacje:
Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej: Anna Kupiecka, +48 537 888 789, [email protected]
Biuro Prasowe kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”: Małgorzata Szpejewska-Cedro, +48 600 834 866, [email protected]
[1] Cardoso, F. et al., Locally recurrent or metastatic breast cancer: ESMO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up, Annals of Oncology, 23 (Supplement 7): vii11, 2012.
[2] Wojciechowska Urszula, Didkowska Joanna. Zachorowania i zgony na nowotwory złośliwe w Polsce. Krajowy Rejestr Nowotworów, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie. Dostępne na stronie: http://onkologia.org.pl/rak-piersi-kobiet/, dostęp z dn. 16.08.2017 r.