Jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia? Nawigator pacjenta – poradnik Rzecznika Praw Pacjenta

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Rzecznik Praw Pacjenta wydał „Nawigator pacjenta” informator, który ma służyć pacjentom w uporządkowaniu informacji jak funkcjonować w systemie ochrony zdrowia i gdzie oraz w jakich sytuacjach szukać pomocy.

Wydanie publikacji zainaugurowała konferencja prasowa z udziałem Bartłomieja Chmielowca, Rzecznika Praw Pacjenta oraz prof. Agnieszki Mastalerz- Migas, konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej, która była redaktorem merytorycznym Nawigatora. Podczas konferencji pacjentów reprezentowała Magdalena Kołodziej, Prezes Fundacji My Pacjenci.

Pacjenci pytają, Rzecznik odpowiada

Nawigator to publikacja w formie pytań i odpowiedzi, która pokazuje czytelnikom jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia. Odpowiada  na potrzeby pacjentów, które poznajmy każdego dnia podczas analizy zgłoszeń i zapytań kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta. W prosty i zrozumiały sposób wyjaśnia skomplikowane zagadnienia, które często stanowią problem dla pacjentów poszukujących drogi do szybkiego otrzymania pomocy medycznej i skutecznego leczenia. Nawigator opracowało grono lekarzy rodzinnych, pracujących w POZ oraz eksperci Rzecznika Praw Pacjenta.

Zadaniem poradnika jest nie tylko pomoc w zrozumieniu działania systemu, lecz przede wszystkim ułatwienie pacjentowi szybkiego i efektywnego uzyskania pomocy. Dzięki tej publikacji pacjent będzie bardziej świadomy praw i możliwości, jakie daje system ochrony zdrowia.  Stanie się tym samym bardziej aktywnym uczestnikiem procesu leczenia.

Załóż zbiórkę na 1,5% podatku!

Pokryj koszty leków, badań, prywatnych konsultacji oraz dojazdów. Nie ma żadnego haczyka!

W czym pomoże Nawigator pacjenta? 

Jak mówi Bartłomiej Chmielowiec: Chcemy, by nawigator stał się pomocnym narzędziem, dzięki któremu pacjenci szybciej otrzymają informację jak funkcjonuje sektor ochrony zdrowia, jak się w nim sprawnie poruszać. Mam nadzieję, że pacjenci wyposażeni w odpowiedni zasób informacji będą czuć się bardziej komfortowo, korzystając z usług medycznych. To publikacja przydatna również pracownikom ochrony zdrowia, gdyż stanowi materiał uzupełniający wiedzę oraz wiarygodne źródło aktualnych informacji 

Przygotowaliśmy nawigator, aby ułatwić pacjentom zrozumienie zasad funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce, a także pomoc w sytuacjach, gdy będą potrzebowali skorzystać ze świadczeń – powiedziała Agnieszka Mastalerz Migas.

Nawigator w czytelny sposób wyjaśnia zawiłości systemu i dostarcza wiedzy o prawach pacjenta czy możliwościach uzyskania pomocy w procesie leczenia na różnych jego etapach. Szerokie grono ekspertów – praktyków, zaangażowanych w opracowanie treści, gwarantuje rzetelność informacji i daje pewność praktycznego charakteru informacji zawartych w poradniku – powiedziała Magdalena Kołodziej

Co znajdziemy w informatorze?

Nawigator jest podzielony na rozdziały tematyczne, ułatwiające szybkie dotarcie bezpośrednio do interesującego zagadnienia. To między innymi:

  • podstawowa opieka zdrowotna,
  • teleporady, 
  • opieka koordynowana,
  • poradnie specjalistyczne,
  • leczenie szpitalne,
  • badania profilaktyczne.

Publikacja wskazuje również, w jakich sytuacjach udać się na SOR, a kiedy wezwać na pomoc zespół ratownictwa medycznego.  Nie brakuje także rozdziałów poświęconych opiece psychiatrycznej i hospicyjnej, pediatrii czy opiece nad ciężarną pacjentką. Nawigator wyjaśnia także zasady refundacji leków oraz wyrobów medycznych, otrzymania zwolnienia lekarskiego oraz prawa do opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny. Odpowiada także na pytania odnośnie zasad działania transportu sanitarnego i zaświadczeń lekarskich oraz opieki hospicyjnej.

Chcemy systematycznie rozbudowywać i uaktualniać Nawigator, tak aby cały czas był źródłem rzetelnej wiedzy podanej w przyjaznej formie – podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta.

Informator jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta: Pobierz plik

Obejrzyj konferencję prasową: https://www.facebook.com/events/643038014350158/?ref=newsfeed

Zapisz się, aby otrzymywać najświeższe informacje ze świata onkologii!

Fundacja Onkologiczna Alivia powstała w kwietniu 2010 roku. Założycielem jest Bartosz Poliński – starszy brat Agaty, u której 3 lata wcześniej, w wieku 28 lat, został zdiagnozowany zaawansowany rak. Rodzeństwo namówiło do współpracy innych.

W momencie diagnozy rokowania Agaty były niepomyślne. Rodzeństwo zmobilizowało się do poszukiwania najbardziej optymalnych metod leczenia. Nie było to łatwe – po drodze musieli zmierzyć się z niewydolnym systemem opieki onkologicznej, trudnościami formalnymi i problemami finansowymi. Szczęśliwie, udało się im pokonać te przeszkody. Agacie udało się również odzyskać zdrowie i odmienić fatalne rokowania. Doświadczenia te, stały się inspiracją do powołania organizacji, która pomaga pacjentom onkologicznym w trudnym procesie leczenia.

Fundacja naświetla problem występowania chorób nowotworowych u osób młodych. Propaguje także proaktywną postawę wobec choroby nowotworowej i przejęcie inicjatywy w jej leczeniu: zdobywanie przez chorych i bliskich jak największej ilości danych na temat danego przypadku, podejmowania decyzji dotyczących leczenia wspólnie z lekarzem. Podpowiada również sposoby ułatwiające szybkie dotarcie do kosztownych badań w ramach NFZ (onkoskaner.pl), informacji o nowotworach złośliwych i ich leczeniu, jak również publikuje w języku polskim nowości onkologiczne ze świata na swojej stronie, jak i na profilu Alivii na Facebook’u.

W krytycznych sytuacjach fundacja pomaga organizować środki finansowe na świadczenia medyczne dla chorych, które nie są finansowane z NFZ. Zbiórkę funduszy umożliwia Onkozbiórka, które Alivia prowadzi dla potrzebujących.